Αρχική / Νέα Της Βέροιας / "Κλειστές οι πόρτες" της Ημαθίας για την "πολιορκία" με θέμα τη μάχη της Ι.Μονής Δοβρά

"Κλειστές οι πόρτες" της Ημαθίας για την "πολιορκία" με θέμα τη μάχη της Ι.Μονής Δοβρά

Τετάρτη, Σεπτέμβριος 27, 2017 - 15:24
102 0 0

 

"Στα βουνά της Ηπείρου και της Δυτικής Μακεδονίας, η ιστορία της Ελληνικής Επανάστασης θα "ζωντανέψει" ξανά μέσα από μια νέα ταινία που ετοιμάζει η Aratos Films, με τίτλο "ΠΟΛΙΟΡΚΙΑ". Το σενάριο και την σκηνοθεσία υπογράφει ο Βασίλης Τσικάρας, ενώ το φιλμ αποτελεί μέρος της τριλογίας της εταιρίας παραγωγής για το 1821", αναφέρει το ρεπορτάζ του star.gr, τον Ιούλιο.

Θέμα της ταινίας είναι η μάχη της Μονής Δοβρά στη Βέροια, το 1822, ένα μάλλον ελάχιστα γνωστό ιστορικό γεγονός. Σε σχετική αναζήτηση, τη μόνη αναφορά που βρήκαμε ήταν από  veriahistory.gr.
Μετά την πολυσυζητημένη ταινία «Έξοδος 1826» η οποία χαρακτηρίστηκε από το Υπουργείο Παιδείας και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, ως ταινία «υψηλής ποιότητας», έκοψε τουλάχιστον 20.000 κινηματογραφικά εισιτήρια στην Ελλάδα, ενώ στο εξωτερικό την παρακολούθησαν 30.000 θεατές, ο Βασίλης Τσικάρας επανέρχεται και αυτή τη φορά με ένα ιστορικό θέμα.

https://www.youtube.com/embed/1TjQZsBgano

Όπως και στην "Έξοδο 1826", έτσι και στην "Πολιορκία" πρόκειται για ένα ιστορικό γεγονός που ελάχιστοι γνωρίζουν. 

Όπως αναφέρει το veriahistory.gr., "Μετά την αποτυχημένη επίθεση στην Βέροια στις 21 Φεβρουαρίου 1822 του γέρο-Καρατάσου και άλλων Ναουσαίων επαναστατών, όλοι κατέφυγαν στην βάση εξορμήσεως τους στην Ιερά Μονή Κουκουμητριώτισσας ή Ελεούσας (σήμερα φέρει το όνομα Παναγία Δοβρά)"

Υπενθυμίζεται ότι η "Έξοδος 1826" περίμενε κοντά στα 4 χρόνια μέχρι να ξεκινήσουν τα γυρίσματα, καθώς ο Βασίλης Τσικάρας αναζητούσε εναγωνίως τους απαραίτητους πόρους. Τελικά η ιδέα και η ταινία έγινε πραγματικότητα μετά από ένα τυχαίο γεγονός, με απρόσμενη συνάντηση στα Γιαννιτσά όπου κάποιοι φίλοι στήριξαν την προσπάθεια.

Θα περίμενε κανείς ότι μετά την "Έξοδο" τα πράγματα θα ήταν πιο απλά... Τουλάχιστον σε ό,τι αφορά την εξεύρεση πόρων και μέσων. 

Φαίνεται ότι σ' αυτό τον τόπο η αναγνώριση περνάει από άλλα "μονοπάτια" και υπακούει σε άλλες "αντιλήψεις"....

Για ένα θέμα που αφορά την τοπική ιστορία, ο δημιουργός βρήκε στην Ημαθία όλες τις πόρτες κλειστές.

Όπως έγινε γνωστό, απευθύνθηκε σε συγκεκριμένους θεσμικούς και άλλους φορείς, αλλά αντιμετώπισε αρνητική στάση... 

Για μια ταινία που για τεχνικούς λόγους θα γυριστεί σε περιοχές της Δυτικής Μακεδονίας και της Ηπείρου και πραγματεύεται ένα ιστορικό γεγονός που εξελίχθηκε δίπλα στη Βέροια, δεν βρέθηκε ούτε ένας φορέας στην Ημαθία που να διαθέσει έστω και την ελάχιστη στήριξη.

 

Λίγα λόγια για το έργο:

Μέσα στο πολεμικό – εχθρικό κλίμα της εποχής δύο οικογένειες συναντώνται σε ένα μοναστήρι, προκειμένου να γίνει με μυστικότητα ένας γάμος. Αυτό όμως δεν περνάει απαρατήρητο. Μια προδοσία θα οδηγήσει έξω από το μοναστήρι χιλιάδες τούρκους στρατιώτες. Ο ηγούμενος της μονής, οι μοναχοί και τα μέλη των δύο οικογενειών, πιάνουν τα όπλα στα χέρια τους και η Πολιορκία ξεκινά. Μαζί της αρχίζουν επίσης, ένας αγώνας επιβίωσης κι ένας κύκλος αποκαλύψεων.
Τα γυρίσματα της ταινίας αναμένεται να ξεκινήσουν στις 25 Σεπτεμβρίου και θα διαρκέσουν μέχρι τις 20 Οκτωβρίου. Στο διάστημα αυτό εκατοντάδες άνθρωποι, παραμερίζοντας τα όποια εμπόδια, θα εργαστούν σκληρά μπροστά και πίσω από τις κάμερες, ώστε το αποτέλεσμα να αγαπηθεί από το κοινό. Ήδη ένα μεγάλο καστ ηθοποιών έχει δώσει τα χέρια με τον Βασίλη Τσικάρα, ενώ αρχές Αυγούστου αναμένονται νέες ανακοινώσεις και εκπλήξεις για guest ρόλους. 
Το star.gr συνάντησε τον σεναριογράφο και σκηνοθέτη της ιστορικής ταινίας, Βασίλη Τσικάρα, στα γραφεία του, στην Aratos Films, στην Θεσσαλονίκη, όπου θα γίνει μέρος των γυρισμάτων.  Χαμογελαστός και αισιόδοξος ο δημιουργός μίλησε για το νέο του εγχείρημα.

Βασίλης Τσικάρας

«Η Πολιορκία στηρίζεται σε ένα πολύ ωραίο σενάριο και οι ήρωες του έργου πιστεύω πως θα αγαπηθούν από το κοινό. Η ταινία "παντρεύει" τη μυθοπλασία και ένα αληθινό ιστορικό γεγονός, έχει πολλούς συμβολισμούς, παραλληλισμούς και ηθικά διδάγματα. Στόχος μας να στείλουμε μηνύματα στην ελληνική κοινωνία, να παιδευτούμε και να εκπαιδευτούμε σε ένα δύσκολο είδος κινηματογράφου, το οποίο απαιτεί γνώση, εγρήγορση, συνένωση δυνάμεων, συνεργασίες, συνεχείς έρευνες και σωστές επιλογές ανθρώπων για να πλαισιώνουν κάθε τμήμα αυτών των παραγωγών», εξήγησε ο Βασίλης Τσικάρας, παρουσιάζοντας τις αφίσες της ταινίας.

Η χρονική στιγμή που πραγματοποιείται η ταινία μόνο τυχαία δεν είναι... Το φιλμ έρχεται σε μια περίοδο κρίσεων και... προκλήσεων στα Βαλκάνια. Η ειρήνη και η σταθερότητα στην περιοχή απειλούνται, ο αλβανικός εθνικισμός βράζει, το θέμα της ονομασίας των Σκοπίων είναι ακόμη ανοιχτό, ενώ οι τουρκικές παραβιάσεις στο Αιγαίο αποτελούν καθημερινό φαινόμενο. Την ίδια ώρα, οι Έλληνες υποφέρουν λόγω της οικονομικής στενότητας,και οι αλλαγές διαδέχονται η μια την άλλη. Όλα αλλάζουν γύρω μας, ακόμη και τα... βιβλία ιστορίας που ξέραμε, δεν θα είναι ποτέ πια ξανά το ίδιο...  
Μέσα σε αυτό το ασφυκτικό πλαίσιο, η Aratos Films και ο Βασίλης Τσικάρας τολμούν το επόμενο βήμα, φωτίζουν την ελληνική ιστορία και όπως φαίνεται από τα σχόλια του κόσμου, θα πετύχουν, καθώς το κοινό "διψά" για τέτοιες ταινίες, ειδικά σε περιόδους που δοκιμάζονται βάναυσα ιδανικά και αξίες. 

«Η ταινία έρχεται σε μια περίοδο που φαίνεται ότι σιγά σιγά ανθεί ο λεγόμενος ιστορικός κινηματογράφος στη χώρα μας. Τους επόμενους μήνες, αναμένονται αρκετές ελληνικές ταινίες στη μεγάλη οθόνη με ιστορικό περιεχόμενο. Εμείς, επιλέγουμε το 1821 καθώς η περίοδος μας συγκινεί αφάνταστα, ενώ θεωρούμε πως ήταν πάρα πολλά τα χρόνια ("Παπαφλέσσας", 1971) που περιμέναμε για να δούμε ξανά μια ταινία για την ελληνική επανάσταση. Άλλωστε, εκτός από τα μηνύματα που περνάνε, μέσα από αυτές τις ταινίες, διαφημίζουμε παράλληλα την ελληνική φύση, τα ελληνικά τοπία, ενώ σε πολλές περιπτώσεις αναδεικνύουμε και "ξεχασμένα" μνημεία»,  επεσήμανε ο κ.Τσικάρας. 
Λίγο πριν ανάψουν οι κάμερες και τα φώτα, ο Βασίλης Τσικάρας δεν σταματά το διάβασμα και την έρευνα. Με τόμους βιβλίων και το laptop του συνέχεια μαζί του, "τρέχει" με τους στενούς του συνεργάτες, τις τελευταίες λεπτομέρειες, "οργώνοντας" την Ελλάδα, φιλοδοξώντας να δημιουργήσει μια ταινία-παρακαταθήκη για τις γενιές που θα έρθουν.

«Μετά την "Έξοδο 1826" και στην "Πολιορκία" θα έχουμε συνεργασία με τον Μανώλη Σαββίδη, πρόεδρο του Συλλόγου Φίλων Ιστορίας κι Αναπαράστασης Αυτής, Γιαννιτσών, με εκπροσώπους παραδοσιακών συλλόγων, τοπικούς φορείς και Δήμους, στους οποίους θα φιλοξενηθούν τα γυρίσματα. Αυτή την περίοδο, είμαστε σε επαφές με εταιρίες, οργανισμούς και φορείς για να δούμε, αν θα υπάρξουν συνεργασίες στο κομμάτι της παραγωγής και της διανομής», πρόσθεσε ο ίδιος.

Ο Βασίλης Τσικάρας,δεν έκρυψε την συγκίνηση του, όταν έφερε στο μυαλό του τους αγώνες που έδωσε και τις δυσκολίες που αντιμετώπισε για την πραγμάτωση των ταινιών στην Ελλάδα της βαθιάς κρίσης. Καμία μάχη όμως δεν κερδίζεται χωρίς συμμάχους και ο Βασίλης είχε και έχει πολλούς, γι' αυτό και θα πετύχει. Στον αποχαιρετισμό, δώσαμε τα χέρια, και έκλεισε με τη φράση "μην ξεχάσεις να γράψεις, ότι όποιος θέλει μπορεί να έρθει στα γυρίσματα της ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ. Είναι ευπρόσδεκτοι όλοι και ο καθένας μπορεί αν θέλει να βάλει το δικό του λιθαράκι στην ταινία".

ΣΥΝΤΕΛΕΣΤΕΣ ΤΗΣ ΠΟΛΙΟΡΚΙΑΣ

Σενάριο-σκηνοθεσία: Βασίλης Τσικάρας

 Διεύθυνση φωτογραφίας: Δημήτρης Σταμπολής

 Σκηνικά – κοστούμια: Μαρία Βλάχου, Μαριαλένα Χρυσογονίδου, Θέατρο Άρατος, Σύλλογος Φίλων Ιστορίας και Αναπαράστασης Αυτής Γιαννιτσών

Μουσική σύνθεση: Έφη Ράτσου

Μοντάζ: Γιώργος Φλέγγας 

Supervisor - VFX: Χρήστος Ορφανίδης

Οπερατέρ: Παναγιώτης Κράββαρης 

Ήχος: Μυρτώ Χατζηανδρέου

 Επεξεργασία ήχου - μιξάζ: Κρίτωνας Κιουρτσής

Graphics design: Νίκος Γκάρας, Δημήτρης Παγιάντζας

Μαθήματα τουρκικής γλώσσας - μεταφράσεις: Γιώργος Σινιόσογλου

Δημοσιότητα – επικοινωνία: Βάλια Μπουγιουκλή. 

Οργάνωση – εκτέλεση παραγωγής: Ελένη Σκάρπου – Γιώργος Τσακίρης

Ηθοποιοί (μεταξύ άλλων): Δημήτρης Παπαδόπουλος, Γιώργος Ζώης, Λευτέρης Δημηρόπουλος, Νταίζη Σεμπεκοπούλου, Ειρήνη Τσιαούση, Σοφία Μανωλάκου, Αντώνης Σιώπκας, Βασίλης Κανελλόπουλος, Μανώλης Σαββίδης, Νίκος Βλαχόπουλος, Μιχάλης Στέλιος, Χριστίνα Λιόλιου, Βασίλης Βεργινάδης, Κώστας Λιόλιος, Αριστείδης Σιναπίδης, Δημήτρης Κύρτσος, Γιάννης Λαζαρίδης, Σταύρος Δουκουζγιάννης, Απόστολος Ρούσκας και ο Βασίλης Τσικάρας

Από το ρεπορτάζ της Άννας Σταματιάδου στο star.gr

 

Το ιστορικό γεγονός - Η μάχης της Δοβρά (12-13 Μαρτίου 1822)
 
Μετά την αποτυχημένη επίθεση στην Βέροια στις 21 Φεβρουαρίου 1822 του γέρο-Καρατάσου και άλλων Ναουσαίων επαναστατών, όλοι κατέφυγαν στην βάση εξορμήσεως τους στην Ιερά Μονή Κουκουμητριώτισσας ή Ελεούσας (σήμερα φέρει το όνομα Παναγία Δοβρά) και της γύρω περιοχής. Οι επαναστάτες, αν και ηττημένοι, είχαν την αισιοδοξία ότι την επόμενη φορά θα μπορούσαν να τα καταφέρουν αν οργανώσουν καλύτερα μια επίθεση.

Από την άλλη πλευρά ο Μεχμέτ αγάς βλέποντας τις τουρκικές απώλειες και το βάθος που είχαν καταφέρει να εισχωρήσουν οι επαναστάτες αναγνώρισε, κατά την επίσκεψη του στο πεδίο μάχης μέσα στη Βέροια, ότι είχε να κάνει με ικανότατους και έμπειρους αντιπάλους. Η κατάσταση του αντιπάλου τον έκανε να παραμείνει άπραγος για αρκετές μέρες καθώς πίστευε ότι η δύναμη των επαναστατημένων ελλήνων που βρίσκονταν στην περιοχή ήταν το δόλωμα για να εξέλθει από την πόλη και μια άλλη επαναστατική δύναμη να κάνει νέα επίθεση κατ’ αυτής.

Η στάση αυτή δεν μπορούσε να κρατήσει για πολύ και έτσι διέταξε τον Κεχαγιά μπέη μετά να κινηθεί κατά των επαναστατών χωρίς να γνωρίζει ούτε τις δυνάμεις που είχαν οι αντίπαλοι του, ούτε τη μορφολογία του εδάφους που θα έπρεπε να επιτεθεί. Αυτά τα λάθη μαζί με τον κλεφτοπόλεμο και την οργανωμένη αντίσταση των Ελλήνων οδήγησαν σε μεγάλες απώλειες στο στρατό του Κεχαγιάμπεη, το διήμερο 12-13 Μαρτίου 1822.

Τη δεύτερη ημέρα των επιθέσεων με την ενίσχυση των δυνάμεων του Μεχμέτ Εμίν Πασά, που ήρθε από την Θεσσαλονίκη με σκοπό να καταπνίξει την επανάσταση στην περιοχή και την Μακεδονία γενικότερα, οι δυνάμεις του Κεχαγιάμπεη πολιόρκησαν μέρος του μοναστηρίου και του σώματος του Καρατάσου συμπεριλαμβανομένου και του ίδιου, ο οποίος είχε αναλάβει την υπεράσπιση της Μονής. Η επέμβαση του Ζαφειράκη ήταν άμεση και τρόμαξε τον Κεχαγιάμπεη αλλά δεν μπόρεσε τελικά να λύσει την πολιορκία. Αργά το βράδυ, και βλέποντας ο γερό-Καρατάσος ότι ήταν πλέον πολύ δύσκολο να σπάσουν την πολιορκία οι επαναστάτες, αποφάσισε να αποχωρήσει από τη Μονή. Μετά την έξοδο ακολούθησε η ένωση με τους άλλους επαναστάτες προκειμένου να προετοιμαστούν για να προληφθεί τυχόν επίθεση των Τούρκων εναντίον της Νάουσας. Στο ενδεχόμενο αυτό συνηγορούσαν τόσο η απουσία στρατού, όσο και της ηγεσίας.

Αυτό ήταν και το τέλος της μάχης της Παναγία Δοβρά που είχε σαν αποτέλεσμα την κατάληψη της Μονής την επόμενη μέρα, τη λεηλασία και την πυρπόλησή της καθώς και τις φρικαλεότητες κατά των μοναχών και του ηγούμενου της Μονής Γερασίμου που απαγχονίστηκε στη Βέροια.

Πηγή: veriahistory.gr

2017 03 02 Βέροια Έξοδος 1826 - Ο σκηνοθέτης Βασίλης Τσικάρας στην πρεμιέρα της ταινίας

https://www.youtube.com/embed/RM45JribPJ0

2017 03 02 Βέροια Έξοδος 1826 - Ο σκηνοθέτης της ταινίας Βασίλης Τσικάρας

https://www.youtube.com/embed/asspgwWci5c

 

Πηγή: 
Verianet.gr
url