Αρχική / Νέα Της Βέροιας / Πρόγραμμα δράσεων άνω των 6 εκατ. ευρώ από την ΑΝΗΜΑ στο LEADER

Πρόγραμμα δράσεων άνω των 6 εκατ. ευρώ από την ΑΝΗΜΑ στο LEADER

Παρασκευή, Ιούνιος 24, 2016 - 11:39
179 0 0

Η Τοπική Ανάπτυξη με πρωτοβουλία Τοπικών Κοινοτήτων (GLLD), βασισμένη στην προσέγγιση LEADER, είναι μία μέθοδος σχεδιασμού και υλοποίησης τοπικών ολοκληρωμένων αναπτυξιακών στρατηγικών, με τη συμμετοχή των εταίρων σε τοπικό επίπεδο, συμπεριλαμβανομένης της κοινωνίας των πολιτών, των τοπικών οικονομικών και κοινωνικών φορέων, προκειμένου να αντιμετωπισθούν αποτελεσματικά οι οικονομικές, κοινωνικές, περιβαλλοντικές και δημογραφικές προκλήσεις, που αντιμετωπίζουν οι αγροτικές περιοχές. Είναι ένα ιδιαίτερα ισχυρό εργαλείο, ειδικά σε περιόδους κρίσης, που δείχνει ότι οι τοπικές κοινότητες μπορούν: α) να κάνουν σταθερά βήματα προς πιο αποτελεσματικές μορφές οικονομικής, βιώσιμης και «χωρίς αποκλεισμούς» ανάπτυξης, σύμφωνα με τη στρατηγική «Ευρώπη 2020», β) να «καινοτομήσουν», προκειμένου να αντιμετωπισθούν τα κοινωνικό-οικονομικά προβλήματα των αγροτικών περιοχών της χώρας και γ) να ενισχύσουν την κοινωνική συνοχή στις αγροτικές περιοχές. «Η Αναπτυξιακή Ημαθίας, συνεχίζοντας το επιτυχημένο έργο και την προσπάθεια του παρελθόντος, στοχεύει στην υποβολή Τοπικού Προγράμματος, στα πλαίσια του GLLD – LEADER, στο νέο Πρόγραμμα Αγροτικής Ανάπτυξης. Βρισκόμαστε ήδη στο στάδιο του σχεδιασμού του νέου LEΑDER 2014-2020, μέσω του οποίου στοχεύουμε στη στήριξη Ιδιωτικού και Δημόσιου χαρακτήρα παρεμβάσεων», επεσήμανε αρχικά ο πρόεδρος του Δ.Σ. της ΑΝ.ΗΜΑ Θεόφιλος Τεληγιαννίδης, στη χθεσινή ενημερωτική συνάντηση με τους εκπροσώπους των τοπικών ΜΜΕ, αναφορικά με το τοπικό πρόγραμμα της νέας προγραμματικής περιόδου. Στόχος η στήριξη Ιδιωτικού και Δημόσιου χαρακτήρα παρεμβάσεων Σύμφωνα με τον κ. Θεόφιλο Τεληγιαννίδη, το πρόγραμμα καλύπτει όλο το νομό Ημαθίας, πλην των τριών αστικών κέντρων, Βέροιας, Νάουσας και Αλεξάνδρειας, ενώ σ' ό,τι αφορά στο σχεδιασμό του νέου LEADER 2014-2020, μέσω του οποίου επιχειρείται η στήριξη Ιδιωτικού και Δημόσιου χαρακτήρα παρεμβάσεων, οι οποίες και θα ενισχύσουν την επιχειρηματικότητα και την ανταγωνιστικότητα, θα δημιουργήσουν θέσεις απασχόλησης, θα προάγουν την καινοτομία, τη συνεργασία και την κοινή δράση, θα βελτιώσουν την ποιότητα ζωής στις αγροτικές περιοχές και θα μειώσουν την ένταση των κοινωνικών προβλημάτων και επιπλέον θα συμβάλλουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση της περιοχής και στην εισαγωγή πρακτικών αειφόρου ανάπτυξης. «Επιδίωξή μας είναι να καλύψουμε το μεγαλύτερο δυνατό τμήμα της Περιφερειακής Ενότητας Ημαθίας, με μία προτεινόμενη περιοχή παρέμβασης η οποία καλύπτει το 99% της συνολικής έκτασης του νομού και το 44% των μόνιμων κατοίκων του και να διαμορφώσουμε ένα πρόγραμμα δράσεων, το οποίο θα είναι απόλυτα συμβατό με τα χαρακτηριστικά της περιοχής παρέμβασης, που έχει επιλεγεί και θα ανταποκρίνεται στο μέγιστο δυνατό βαθμό στις επιχειρηματικές ανησυχίες των κατοίκων», τόνισε ο κ. Τεληγιαννίδης και πρόσθεσε: «Διαμορφώνουμε ένα πρόγραμμα δράσης, που θα παρέχει ευκαιρίες επένδυσης σε ιδιώτες, με έργα μεταποίησης και εμπορίας Γεωργικών Προϊόντων, με επενδύσεις στον τουριστικό τομέα, καθώς και στους λοιπούς τομείς της οικονομίας, το οποίο θα συνδυάζεται με παρεμβάσεις εκ μέρους των Δήμων, με έργα ύδρευσης, αποχέτευσης, αγροτικής οδοποιϊας, έργα πολιτισμού και αναψυχής, κοινωνικών υποδομών και στήριξης του τουρισμού. Αναμένουμε ότι η δημόσια δαπάνη ολόκληρου του προγράμματος θα μπορεί να ξεπεράσει τα 6 εκ. ευρώ, δημιουργώντας ένα πρόγραμμα, το οποίο, υποκινώντας και ιδιωτικά κεφάλαια, θα μπορεί να προσεγγίσει τα 10 εκατ. ευρώ». Διαδικασία σχεδιασμού «από κάτω προς τα επάνω» Όπως σημείωσε ο πρόεδρος της ΑΝ.ΗΜΑ. Α.Ε., «ακολουθώντας μία διαδικασία σχεδιασμού «από κάτω προς τα επάνω», στηριζόμαστε σε διαδικασίες κοινωνικής διαβούλευσης, μέσα από τις οποίες θα προκύψει η αναπτυξιακή μας στρατηγική και οι παρεμβάσεις, οι οποίες θα πρέπει να γίνουν. Για την περαιτέρω ενδυνάμωση αυτών των διαδικασιών κοινωνικού διαλόγου, θεωρούμε ότι ιδιαίτερα σημαντικός είναι ο ρόλος και των Μέσων Μαζικής Επικοινωνίας, τα οποία έχουν τη δύναμη και τη δυνατότητα να φθάσουν σε μεγάλο τμήμα του τοπικού πληθυσμού, ενημερώνοντας τους κατοίκους για την προσπάθεια, η οποία έχει ήδη ξεκινήσει και υποκινώντας τους να συμμετάσχουν εντονότερα σε αυτή τη γόνιμη διαδικασία διαλόγου. Το πρόγραμμα Ο κ. Καραγιάννης Θανάσης, στέλεχος της ΑΝ.ΗΜΑ Α.Ε., αμέσως μετά ανέλαβε την παρουσίαση του τοπικού προγράμματος. Παρουσιάστηκαν οι διαδικασίες σχεδιασμού του τοπικού προγράμματος, καθώς και οι δράσεις, τις οποίες θα μπορεί να συμπεριλάβει, με αναφορά στα ποσοστά ενίσχυσης που προβλέπονται. Ειδικότερα. Οι θεματικές κατευθύνσεις του προγράμματος ενδεικτικά μπορούν να αφορούν τα παρακάτω: Τη διασύνδεση τομέων και οικονομικών παραγόντων. Την υποστήριξη της τοπικής επιχειρηματικότητας και την ανάδειξη της τοπικής ταυτότητας. Την υλοποίηση κοινωνικών δράσεων για την επίτευξη κοινωνικής συνοχής και την
καταπολέμηση της φτώχειας. Την προώθηση της συμμετοχής, της συνεργασίας, της δικτύωσης και της ανταλλαγής
τεχνογνωσίας μεταξύ διαφορετικών περιοχών, εταίρων και κρατών. Την ενίσχυση δράσεων και παρεμβάσεων για το περιβάλλον και την κλιματική αλλαγή. Τη βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης και ποιότητας ζωής του τοπικού πληθυσμού. Την ενίσχυση της καινοτομίας και των καινοτόμων παρεμβάσεων. Τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας αλλά και ειδικότερα τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας
της αλυσίδας αξίας του αγροδιατροφικού τομέα. Την εισαγωγή πρακτικών για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής Με το πρόγραμμα δίνεται η δυνατότητα υλοποίησης επενδύσεων δημόσιου και ιδιωτικού χαρακτήρα, με σκοπό την επίτευξη του σημαντικότερου μέρους των στόχων των στρατηγικών τοπικής ανάπτυξης. Το σύνολο των δράσεων θα πρέπει να είναι σύμφωνα με τα όσα προβλέπονται στη στρατηγική και το τοπικό πρόγραμμα και να απευθύνονται στο σύνολο του τοπικού πληθυσμού. Παράλληλα, θα πρέπει να δοθεί έμφαση σε έργα που συμβάλουν: στην ενίσχυση της καινοτομίας και των καινοτόμων παρεμβάσεων για την ανάδειξη της τοπικής ταυτότητας, της πολιτιστικής κληρονομιάς ή της τοπικής οικονομίας, τη βελτίωση της επιχειρηματικότητας, της ανταγωνιστικότητας και την αύξηση της επισκεψιμότητας,
στην ενίσχυση της διαφοροποίησης και των ενεργειών συνεργασίας, καθώς και την ανάδειξη της προστιθέμενης αξίας των τοπικών προϊόντων, στη δημιουργία θέσεων απασχόλησης για τη μείωση της ανεργίας, στη μείωση της κάθε μορφής μετανάστευσης, στην εισαγωγή πρακτικών για την αειφόρο ανάπτυξη της περιοχής, στην ενίσχυση δράσεων για την αντιμετώπιση της φτώχιας, των κοινωνικών ανισοτήτων και της κοινωνικής απομόνωσης, την υποστήριξη των κοινωνικά ευάλωτων ομάδων, στην περιβαλλοντική αναβάθμιση των περιοχών εφαρμογής και στην περιβαλλοντική ευαισθητοποίηση της τοπικής κοινωνίας καθώς και έργων με σκοπό την βελτίωση της διαβίωσης του τοπικού πληθυσμού. Έργα και Δικαιούχοι Μέσω του υπομέτρου μπορούν να ενταχθούν και υλοποιηθούν έργα των εξής κατηγοριών: Α) Δημόσιου χαρακτήρα παρεμβάσεις: Οι παρεμβάσεις αυτές συμβάλουν με άμεσο ή έμμεσο τρόπο στην ανάπτυξη της τοπικής οικονομίας, για την επίτευξη των στόχων της εγκεκριμένης τοπικής στρατηγικής. Ενδεικτικές κατηγορίες έργων: Βελτίωση (συμπεριλαμβανομένης της ενεργειακής αναβάθμισης), αποκατάσταση και επέκταση δημόσιων κτηρίων για κοινωφελή χρήση, για δραστηριότητες όπως διενέργεια εκδηλώσεων, άθληση, εκπαίδευση (μουσεία, εκθετήρια, βιβλιοθήκες, κλπ), η δημιουργία πολυχώρων, η στέγαση υπηρεσιών ή / και τοπικών επαγγελματιών με σκοπό την επίδειξη και πώληση τοπικών προϊόντων. Διατήρηση, αποκατάσταση και αναβάθμιση πολιτιστικών χαρακτηριστικών της υπαίθρου. Έργα υποδομών ή υπηρεσιών για την εξυπηρέτηση του τοπικού πληθυσμού. Έργα δημιουργίας, ανάπτυξης ή βελτίωσης υποδομών και υπηρεσιών αναψυχής, πολιτισμού, καθώς και ενέργειες ανάδειξης και προβολής για την αύξηση της ελκυστικότητας της περιοχής. Έργα που στοχεύουν στην περιβαλλοντική αναβάθμιση των περιοχών. Β) Ιδιωτικού χαρακτήρα παρεμβάσεις: Οι παρεμβάσεις αυτές συμβάλουν στην ανάπτυξη του δευτερογενή και τριτογενή τομέα της τοπικής οικονομίας, για την επίτευξη των στόχων της εγκεκριμένης τοπικής στρατηγικής, σύμφωνες με τα όσα προβλέπονται στο τοπικό πρόγραμμα και έχουν επιχειρηματικό χαρακτήρα. Ενδεικτικές κατηγορίες έργων: Ενέργειες συνεργασίας και δικτύωσης. Αύξηση της προστιθέμενης αξίας των γεωργικών και δασοκομικών προϊόντων. Τη βελτίωση της ανταγωνιστικότητας της αλυσίδας αξίας του αγροδιατροφικού τομέα. Ενθάρρυνση τουριστικών δραστηριοτήτων. Στήριξη της δημιουργίας, εκσυγχρονισμού και επέκτασης ΜΜΕ. Δικαιούχοι είναι ΟΤΑ Α Β βαθμού και φορείς τους, ιδιωτικοί φορείς με καταστατικό σκοπό την υλοποίηση αντίστοιχων έργων, καθώς και φυσικά ή νομικά πρόσωπα των οποίων η επιλεξιμότητα θα εξειδικευτεί στο σχετικό εθνικό θεσμικό πλαίσιο. Δικαιούχοι επίσης στην εν λόγω δράση δύναται να είναι και η Ο.Τ.Δ. ή μέλος αυτής. Τα έργα θα πρέπει να είναι: στοχευμένα και να συμβάλουν στην επίτευξη της τοπικής στρατηγικής και στην επίτευξη των επιλεγμένων θεματικών κατευθύνσεων των τοπικών προγραμμάτων, σε συνάφεια με τις προτεραιότητες που αναφέρονται στο ΠΑΑ 2014-2020 σχετικά με το CLLD/Leader, να εξυπηρετούν με άμεσο ή έμμεσο τρόπο την τοπική κοινωνία και να συμβάλουν στην ανάπτυξη αυτής, σύμφωνα με το αντίστοιχο εφαρμοστέο ενωσιακό δίκαιο και το σχετικό με την εφαρμογή τους εθνικό δίκαιο. να τεκμηριώνεται ο υπεύθυνος φορέας για τη λειτουργία ή τη συντήρηση όπου απαιτείται. Ο συνολικός προϋπολογισμός των ενισχυόμενων παρεμβάσεων μπορεί να ανέλθει μέχρι 600.000 €, εκτός των έργων που αφορούν διαχείριση στερεών / υγρών αποβλήτων, καθώς και έργων ύδρευσης στα οποία ο συνολικός προϋπολογισμός μπορεί να ανέλθει μέχρι 2.000.000 €. Για τα έργα τα οποία αφορούν άυλες ενέργειες ο συνολικός προϋπολογισμός δεν μπορεί να υπερβαίνει το ποσό των 50.000 € για δημόσιου χαρακτήρα έργα και το ποσό των 100.000 € για ιδιωτικού χαρακτήρα έργα. Τα ποσοστά στήριξης θα αφορούν σε κάθε κατηγορία ενέργειας, που θα περιγράφεται στην τοπική στρατηγική. Παρέχεται η δυνατότητα σε κάθε Ο.Τ.Δ. να προσαρμόζει αιτιολογημένα, βάσει της στρατηγικής σημασίας της κάθε παρέμβασης, τα ποσοστά ενίσχυσης έως και του ανώτατου επιτρεπτού ορίου. Τα ποσοστά μπορεί να κυμαίνονται από 45% - 100%. Φυσικά ή νομικά πρόσωπα που δύνανται να υλοποιήσουν πολύ μικρές και μικρές επιχειρήσεις των οποίων η επιλεξιμότητα θα εξειδικευτεί στο σχετικό εθνικό θεσμικό πλαίσιο. Μία επιχείρηση, θεωρείται: πολύ μικρή: λιγότεροι από 10 εργαζόμενοι με ετήσιο κύκλο εργασιών (ποσό εισπραχθέντων σε μια συγκεκριμένη περίοδο) ή ισολογισμό (έκθεση ενεργητικού και παθητικού μιας εταιρείας) κάτω των 2 εκατομμυρίων ευρώ,
μικρή: λιγότεροι από 50 εργαζόμενοι με ετήσιο κύκλο εργασιών ή ισολογισμό κάτω των 10 εκατομμυρίων ευρώ, Για τις παρεμβάσεις δημοσίου χαρακτήρα:
ΟΤΑ Α’ Β’ βαθμού και φορείς τους, ιδιωτικοί φορείς με καταστατικό σκοπό την υλοποίηση αντίστοιχων έργων, η ΟΤΔ ή μέλος αυτής καθώς και φυσικά ή νομικά πρόσωπα, των οποίων η επιλεξιμότητα θα εξειδικευτεί στο σχετικό εθνικό θεσμικό πλαίσιο.

Πηγή: Verianet.gr - http://www.verianet.gr
url